Dr. Sharad Bhalekar jegyzete – Kaivalyadham-Lonavla Pránajáma a légzés művészete.

A légzési folyamat közvetlenül kapcsolódik az anyagcseréhez és az elme állapotához (lelkiállapothoz). Akaratunkkal szabályozva a lélegzetet, valójában a gondolatokat és az anyagcserét irányítjuk. Ennek eredményeként megnyugtatjuk a többi szervet (sejteket) a test szintjén és békét, nyugalmat és reagálásmentességet teremtünk az elme szintjén. Később a gyakorlat rendszeressége tartja fenn a békét és javítja az agy éberségét. Ez a megfelelő feltétel az olyan további finom gyakorlatokhoz, mint a meditáció.

A gyakorlatban ez a légzőizmok és a légző endszer szerveinek ügyes munkája. Kezdetben az izmok és a szervek nincsenek megfelelően programozva a pránajáma gyakorlására. Lassan, lassan ezek a szerveink felkészülnek a haladóbb pránajámák gyakorlására is. Ha valaki megpróbál követni egy haladó gyakorlatot amikor ő még a gyakorlásában kezdő szinten van, az első dolog, hogy nem tudja elvégezni megfelelően a gyakorlatot. A második, hogy csak rendkívüli megerőltetést okozva a belső szerveiben tudja elvégezni a gyakorlatot, ami veszélyekkel jár. Természetesen más szervrendszerek állapota is befolyásolja a gyakorlást.

Tehát a pránajáma gyakorlása előtt és alatt a következőket kell megfontolnunk.

1. Az emésztőrendszer állapota

Ideális esetben a pránajámát az élelmiszer emésztése és a széklet megfelelő kiürítése után kell gyakorolni. Itt fontos figyelemb vennünk a gyomor, a vékonybél és a vastagbél tisztítását. Különösen a pránajáma haladó gyakorlatainál (ahol bandákkal és meghatározott ritmussal dolgozunk) kell figyelembe vennünk mindhárom szintet. három szintet kell tisztítani. Tehát az ideális idő a gyakorlásra a kora reggel (4 óra és 6 óra között).

Kezdetben az bevezető gyakorlatokhoz (a korlátozott púraka-kumbhaka és récsaka végzéséhez) a gyomor kiürülése után is neki lehet fogni. (Vagyis étkezés után 3 órával). A gyomor kiürülése miatt a rekeszizom a belégzés alatt jobban tud lefelé tágulni. Néha a székrekedés és a gázok képződése miatt a rekeszizom mozgása megnehezül, a pránajáma előtt jobb kiüríteni a székletet.

A zavart emésztési állapotban néhány egyszerű légző gyakorlat vagy variáció lehet hasznos. (Nem a haladó pránajáma technikák!). Az emésztési zavar az egész testre kiható letargiát okoz. Ilyen állapotban a légzőszervek mozgása is vagy korlátozott, vagy a gyakorló nem tudja hosszú időn keresztül végezni a gyakorlatot. Az olyan gyakorlatok, mint a kapalabháti, bhásztrika, shítali segítik az emésztést azáltal, hogy stimulálják a belsőelválasztású mirigyeket és a perisztaltikát.

Tehát a haladó gyakorlás esetén követni kell az étkezésre vonatkozó szabályokat, így nem lesz emésztési zavar, és az emésztőrendszer állapota segíteni fogja a gyakorlást. A hatha jóga egyszerű étkezést ír elő a pránajáma gyakorlásához (nem túl nehéz és nem túl fűszeres, de egészséges ételnek kell lennie).

2. A légzőrendszer állapota

Kezdetben a tüdőszövet és a légzőizmok (bordaközi izmok és a rekeszizom) nem tudják hatékonyan támogatni a megváltozott légzést. Amikor teljesen belélegzik a kezdő gyakorló, a tüdőszövet nyúlás receptorai az agy felé nyugtalanságot és fájdalmat jeleznek. Ez a jelzés tehát 5 és 6 légzéscikluson belül a gyakorlás abbahagyását fogja eredményezni. A másik, hogy a légzőizmok kezdetben gyengébb hatékonysággal működnek. Lassan veszik fel a rendszeres gyakorlás által az új programot. Tehát először a lassú mély légzést kell gyakorolnunk. Ez létrehozza az izmok programozását, hogy lassan, ritmikusan és tökéletesen tudjanak összehúzódni és lazítani.

Néhány ászana gyakorlása javítja ezeknek az izmoknak a rugalmasságát, állóképességét és erejét – például parvatasana, oldalhajlító csakrasana, ushtrasana, uttanmandukasana, bhujangasana stb.

Néhány légzési technika is tud segíteni a légzési állapot javításában.

Kapalabáti: Eltávolítja a rossz levegőt a tüdőből. Javítja a légzőrendszer simaizmainak tónusát. Uddzsáji: Minden irányban kiterjeszti a tüdőt. Javítja a tüdő kapacitását. Anuloma-viloma (Nádi sódhana): Edzi a légzőizmokat az összehúzásra, lassan és mélyen lazít. Bhramari: Javítja a kilégzés hosszát, és így természetesen a belégzését is. Shitali: Csökkenti az extra hőt a légzőrendszerben.
Javítja a tüdő kapacitását. Básztrika javítja a légzés visszatartási kapacitást.

0
    0
    Kosaram
    Üres a kosaradVissza a termékekhez
      Kupon felhasználása